Łempicka
Łempicka "Autoportret w zielonym Bugatti"
SjamArt
Sob, 2017-06-24
Login: 
Hasło: 

zapomniałem hasła >>
   Szukaj:
Philippe de Champaigne
A - C      D - F      G - I      J - L      M - O      P - R      S - U      V - Z     

Philippe de Champaigne, Francja, XVII, 1601 - 1674

 więcej

Powiększ
Pokutnica Magdalena
Powiększ
Portret mężczyzny

Powiększ
Ślub dziewicy
Powiększ
Wieczerza w Emmaus

Philippe de Champaigne (1602-1674), malarz francuski pochodzenia flamandzkiego. Uczył się w Brukseli. Od 1621 w Paryżu, gdzie początkowo był współpracownikiem N. Poussina. Protegowany Marii de Medici, nadworny artysta króla Ludwika XIII i kardynała A.J. Richelieu. W 1653 członek paryskiej Akademii.

Malował realistyczne, eleganckie portrety o pogłębionej analizie psychologicznej, powściągliwym kolorycie i spokojnej kompozycji (Portret kardynała Richelieu ok. 1635, Portret mężczyzny 1650). W portretach ulegał wpływom P.P. Rubensa i A. van Dycka i nawiązywał do malarstwa francuskiego i włoskiego. Malował także utrzymane w nastroju powagi i skupienia obrazy religijne o prostej kompozycji i oszczędnej kolorystyce (Ex Voto, znany także jako Zakonnice z Port Royal 1662). Od 1643 związany z jansenizmem, który umocnił jego surowy klasycyzm. Dzięki połączeniu flamandzkeigo realizmu z francuskim chłodnym racjonalizmem stał się jednym z głównych przedstawicieli francuskiego akademizmu. W teorii sztuki podkreślał rolę rysunku przeciwstawiając go kolorowi.

Na podstawie: www.encyklopedia.pl

Philippe de Champaigne urodził się w Brukseli i tam pobierał nauki, również malarstwa. W wieku 19 lat przybył do Paryża, aby pogłębić swoją wiedzę i umiejętności malarskie. Olśniony miastem, postanawił osiąść w nim na stałe. Wkrótce został nadwornym malarzem królowej Marii Medycejskiej i kardynała Richelieu. Przed Philippem de Champaigne kariera stanęła otworem: założył pracownię, przyjmował uczniów, malował. Wkrótce się ożenił, wszystko szło doskonale. Nie uległ jednak blichtrowi dworu, prawdopodobnie dlatego, że wychował się w ubogiej i bardzo pobożnej rodzinie.
Z zachowanych opinii wiemy, że Philippe był człowiekiem wyjątkowo delikatnym, dobrym i szlachetnym, o miłej powierzchowności; gromadził książki poświęcone sztuce, historii, ikonografii oraz komentarze Starego i Nowego Testamentu, a także książki mówiące o życiu świętych i historii chrześcijaństwa.
Pokłon Trzech Króli
Obraz Pokłon Trzech Króli powstał w pierwszych latach, które Philippe spędził na dworze królewskim. Widoczny jest tutaj wpływ Petera Paula Rubensa, który w owym czasie był powszechnie znanym malarzem. Niemal wszyscy możni ubiegali się o to, aby w swej kolekcji posiadać dzieło autorstwa Rubensa lub chociaż pochodzące z jego pracowni.
Znamienne jest to, że Champaigne, mimo że uległ urokowi malarstwa swego krajana, to nie chciał zostać jego uczniem, aby nie zatracić swej indywidualności. Zapożyczenia "z Rubensa", które obecne są w Pokłonie Trzech Króli - m.in. ozdobny płaszcz jednego z królów, postaci żołnierzy, wielbłądy, pełen wdzięku paź - w niczym nie umniejszają wartości dzieła Philippe’a. Kopiowanie mistrzów lub zapożyczanie ich motywów pozwalało doskonalić warsztat, umożliwiało poszukiwanie własnej drogi. Była to praktyka powszechnie stosowana niemal w każdej szkole malarskiej.

Kiedy na tron wstąpił Ludwik XIV, sytuacja Champaigne’a zmieniła się. Zachował on tytuł malarza królewskiego, ale nie otrzymywał już ani zamówień, ani pieniędzy. Nie załamał się jednak i poświęcił swój talent, w pełni już wykształcony - w służbie Kościołowi.
Powstają wtedy obrazy pełne skupienia, ciszy, czystych barw, przeniknięte duchowością. Dzieła te zachęcają do modlitwy, gdyż nie ma w nich zbędnych ozdobników, rozpraszających uwagę.
W 1672 r. Champaigne podupadł na zdrowiu, a dwa lata później zmarł. Przez wiele lat jego malarstwo nie cieszyło się uznaniem, otoczone było niemal pogardą. Dopiero w XIX w. "odkryto" twórczość Philippe’a de Champaigne. Czym jest jednak chwilowe odrzucenie obrazów, skoro o samym artyście mówiono: "Celował w sztuce malarskiej, lecz niczym to było w porównaniu do doskonałości jego cnót".

Na podstawie: www.rycerz.franciszkanie.pl
 
       
 
  SjamArt   Obrazy olejne ręcznie malowane.
  Kopie wielkich dzieł mistrzów.
 
   projekt i realizacja: ARKIS